The Open is voorbij en dat betekent een nieuwe cycle tot aan de Lowlands Throwdown Qualifier (1 september 2018). Vanaf vandaag start de nieuwe programmering van CrossFit 2102. Net zoals het afgelopen jaar is deze gebasseerd op twee grote CrossFit wedstrijden in het jaar; ‘CrossFit Games: The Open’ + ‘Lowlands Throwdown Qualifier’. Deze twee wedstrijden zijn dé piekmoment waar de atleten zich kunnen meten met zichzelf, met alle andere atleten op nationaal niveau en met The Open ook op mondiaal niveau (beide in eigen leeftijdscategorie). Deze wedstrijden zijn gewoon in onze eigen box. Of je nu echt ambitie hebt in competities of dat je CrossFit gewoon doet voor algehele fitheid, de programmering is voor beide soort atleet geschikt.

Waarom deze twee momenten?
Door middel van deze twee piekmomenten in het jaar is het mogelijk om te programmeren in twee macrocycles van 6 maanden onderverdeeld in mesocycles van ongeveer 8 weken. Binnen deze mesocycles wordt er verschil gemaakt in kracht, conditie en techniek. Tijdens de eerste cycle zal er meer focus liggen op kracht en naar mate het piekmoment nadert zal er een verschuiving plaats vinden naar meer conditie. Hiernaast is het mogelijk voor atleten om individuele sessies te volgen voor specifieke vraagstukken (als je bijv. competities wilt doen) en/of om aan bepaalde weaknesses te werken. Daarnaast willen wij iedereen motiveren om met The Open en de Lowlands Throwdown Qualifier mee te doen! Allereerst om natuurlijk jouw eigen progressie te meten, maar uiteraard ook om dit samen met de CrossFit 2102 community te doen. We gaan ook altijd ter afsluiting lekker met elkaar eten.

Wat is er nieuw deze cycle en wat kennen jullie al?
Naar ons idee is de programmering van afgelopen jaar erg goed bevallen. Wij zien veel atleten wie regelmatig trainen sterker, sneller en vooral fitter en beter worden. Toch hebben we een aantal dingetjes aangepast en zijn er natuurlijk elementen behouden:

  • Per blok van ongeveer 8 weken verschilt het aantal type workouts (heavy, long, medium, short, sprint). Begin van de cycle hebben we iets meer korte workouts per week en hierdoor meer tijd voor krachttraining. Richting het einde van de cycle dus meer langere workouts voor endurance om flink te knallen tijdens The Open en de qualifier van de Lowlands Throwdown.
  • Per blok van 3 weken verschilt de intensiteit en volume voor krachttraining om enige periodiseren te houden hierin (periodisering in type workouts en krachttraining is belangrijk voor jouw progressie en het lijf)
  • Altijd een voorgeprogrammeerde scaled optie bij krachttraining of olympic weightlifting
  • Competition versie (RX+) toegevoegd om de gevorderde atleten meer uit te dagen
  • Altijd een target en time cap voor workouts. Wij programmering dit om er voor te zorgen dat jullie goed scalen, hierdoor de juiste trainingsprikkel krijgen en zo dus de beste progressie maken.

CrossFit is voor iedereen
Omdat wij een CrossFit box zijn wie ‘GPP’ aanbieden; ‘General Physical Preparedness’, zal er uiteraard een gevarieerd CrossFit programma aangeboden worden wat voor iedereen te volgen is.
CrossFit is namelijk een ‘constantly varied’ programma, bestaande uit ‘functional movements’, uitgevoerd op ‘high intensity’. Daarnaast zal er ten alle tijden gewerkt worden aan de ’10 Physical Skills’; ‘Cardio/endurance’, Stamina’, ‘Strength’, ‘Flexibility’, ‘Power’, ‘Speed’, ‘Agility’, ‘Balance’, ‘Coordination’ and ‘Accuracy’.

Kortom, een nieuw uitgedacht programma om jullie zo fit mogelijk te maken

%d bloggers like this: