Wat is deload en wanneer moet ik een deload houden?

De programmering bevat een bepaalde opbouw en natuurlijk in de workouts variatie en verschil in load, duration en time. Toch is het belangrijk om te werken met een deload week. Deze deload week is belangrijk om het lichaam te laten herstellen van een periode aan (zware) training. Dat je spieren moeten herstellen van een training klinkt logisch, maar dan zijn er nog pezen, gewrichten, ligamenten en botten. Alles heeft een periode aan ‘rust’ nodig om niet continu aan zware belasting te worden blootgesteld. Wanneer er geen deload week wordt ingeplant is de kans op blessures verhoogt, maar ook de kans op overtraining waarbij herstel verslechterd en je niet meer vooruit gaat in je progressie.

Zo’n deload week kan gedaan worden tussen de 4 en 12 weken, dit is voor iedereen anders. Het is moeilijk om per persoon precies te weten wat goed is, maar we kunnen naar een aantal onderwerpen kijken. Hoe zwaar je traint; hoe blessure gevoelig je bent of welke blesures er al aanwezig zijn; je leeftijd; jou conditionele niveau; je voeding; etc. Probeer hierbij logisch na te denken. Hoe meer je traint, hoe eerder een deload. Hoe ouder je bent, hoe eerder een deload. Hoe meer blessuregevoelig, hoe eerder een deload.

Dit maakt het lastig om voor ons als box een deload week te programmeren. Wij hebben echter met allerlei verschillende personen te maken. Daarom kan je zelf heel makkelijk een deload week inplannen met de programmering van de box en dus gewoon blijven trainen. Je kan er voor kiezen om je workouts bijvoorbeeld te halveren. I.p.v. 5 keer trainen, 2/3 keer trainen. Of je traint op 50-75% van jouw intentisiteit. Dit betekend dat wanneer er bijv. een 5RM deadlift op het programma staat, jij deze training niet hoger gaat dan 50-75% en wellicht het volume (aantal reps) wat omhoog gooit. Daarnaast kan een workout natuurlijk heel makkelijk door ons aangepast worden en doe je een keer een rondje minder of de helft van het gewicht. Dit heet scalen zoals jullie weten en is niks om je voor te schamen. Het is immers uit belang van jouw lichaam.

Laat dus wel even je ego buiten de deur als je dingen als nare blessures wilt voorkomen! Zelfs een hele rust week kan wonderen verrichten en mentaal ook heel fijn zijn. Geef bij de coach aan of jij een deload week voor jezelf hebt ingeplant, dan kan er samen gekeken worden naar het aanpassen en kan je prima blijven trainen. Heb jij vragen over jouw persoonlijke training, dan kan je altijd naar ons toekomen voor advies en hulp.

Heb je meer persoonlijke begeleiding nodig? Neem eens contact met ons op over personal training! Klik hier voor meer info.

Tot snel in de box!

%d bloggers like this: