Veel van ons hebben nu eenmaal op den duur wel eens last van rugklachten. Helaas komt dit vaak voor tegenwoordig door bijv. een slechte zithouding op werk, een slechte stahouding tijdens de dagelijkse bezigheden of het verkeerd vasthouden van je pasgeboren baby.

Allereerst is het natuurlijk onwijs belangrijk dat wanneer je last hebt van rugklachten, je in behandeling bent bij een therapeut. Maar ook is het vaak zo dat blijven bewegen en sporten heel belangrijk is. Onder andere voor de doorbloeding, mobilisering en training van de core.

Daarom motiveer ik altijd iedereen om ook tijdens de blessuretijd (tenzij je natuurlijk in een hele heftig pijnperiode zit en moeizaam kan bewegen) te blijven sporten en dus naar de lessen te komen. Alle oefeningen zijn aan te passen of te vervangen voor een andere oefening welke wel mogelijk is.

Squaten is een goed voorbeeld van een oefening welke vaak veel last geeft aan de rug wanneer er rugklachten zijn. Het is een intense oefening voor de rug en de rug wordt flink belast tijdens de beweging. Helemaal wanneer er gewicht wordt gebruikt of wanneer er onder 90 graden wordt gesquat. Op deze manier kan er dus al aangepast worden door met minder gewicht te trainen en/of niet te diep te squaten.

Tijdens de blessureperiode is het aanpassen in gewicht of range of motion natuurlijk tijdelijk goed voor het lichaam om te kunnen herstellen. Maar wanneer de rugklachten lang blijven voortduren of vaak terugkomen, is het lastig om de beenspieren nog de juiste trainingsprikkel te geven. Nogmaals staat het voorop om goed onder begeleiding te zijn van een professionele therapeut! Maar gebleken is dat box squats een goed alternatief zijn wanneer squaten lastig is. Ik gebruik deze optie vaak bij beginners en krachttraining, maar dus ook bij mensen met een rugblessure om toch de beenspieren te kunnen trainen (sterker maken) en dus een trainingsprikkel te houden.

De box squat is een hele veilige manier van squaten. Je haalt namelijk de ‘bounce’ onderin weg en bent in staat om goed rechtop, gecontroleerd naar beneden te gaan. Hierdoor wordt de rug minder snel belast en zullen er minder snel klachten te voelen zijn.

In de video hieronder wordt door de guys van Barbell Shrugged de box squat heel duidelijk uitgelegd. Uiteraard helpen wij jou graag tijdens de les bij het goed uitvoeren van de box squat of het zoeken naar een andere oefening welke wel zonder klachten kan worden uitgevoerd.

Dit is maar een voorbeeld van een aangepaste oefening bij rugklachten, maar zo hebben wij voor veel oefeningen aanpassingen zodat jij kan blijven trainen tijdens de blessuretijd. Het is namelijk onze job om jou pijnloos te laten trainen en tegelijkertijd sterker te maken om beter bestand te zijn tegen verdere of andere blessures in de toekomst.

Heb je vragen over jouw blessure of hoe je dit in je training kan aanpassen? Vraag het ons! Wij kunnen je adviseren en tijdens de lessen helpen op de juiste manier te trainen.

%d bloggers like this: