Kennen jullie deze belangrijke vaardigheid al, waar kennelijk veel CrossFitters nogal moeite mee blijken te hebben (hallo, hier is er toevallig zelf één), LUISTEREN NAAR JE LICHAAM! Het is ook zeker niet makkelijk met al onze egotjes en krachtige doorzettingsvermogens, maar oh zo belangrijk. Op de één of andere manier is ons hoofd zo slim en onze wil zo sterk om signalen vanuit het lichaam te negeren. Pijnprikkels, tintelingen, geen zin hebben of bijv. je onderbuik gevoel zijn letterlijk allemaal signalen welke aangeven PAS OP!

Blessures zijn erg vervelend. Vaak ook erg pijnlijk. Maar kunnen vooral jouw trainingsvibe, welke je natuurlijk net zo lekker te pakken had, in de war brengen! Super super K U T, maar helaas zijn ongelukjes niet altijd te voorkomen. Wel kunnen we samen proberen om de kans op blessures zo veel mogelijk te verkleinen.

Wanneer is de kans vergroot om een blessure op te lopen? Denk aan voorbeelden als;
– Te hoge belasting
– Vermoeidheid
– Concentratieverlies
– Ongeschikte beweging
– Verkeerde houding of techniek
– Ziekte
– Etc.

GEEF GEHOOR AAN DE SIGNALEN! Het is niet erg om een dagje met minder gewicht te trainen, even niet te RX-en, even niet uit te sloven zeg maar ; ) Het is zelfs niet erg om even een dagje niet te trainen! Als we meer naar ons lichaam zouden luisteren, echt stil zouden staan bij wat we voelen en wat is nu goed voor mij, dan zouden we minder snel blessures oplopen. Dit is niet makkelijk en deze skill moet je ontwikkelen. Maar probeer het en wees dus ook een beetje liever voor jezelf!

Vergeet niet dat mocht je een blessure hebben wij jou altijd kunnen laten meetrainen door aanpassingen te maken in de training. Staan er bijv. front squats op het programma en je hebt een knieblessure, dan kan je gewoon dezelfde training volgen maar dan aangepast. Het liefst blijven we zo veel mogelijk in hetzelfde bewegingspatroon, maar passen we bijv. de range of motion aan (ROM), box squats zijn hier een goed voorbeeld van. Mocht de knie echt niet te belasten zijn dan kan het ook vervangen worden voor een volledig andere spiergroep/gewricht bijv. bench presses. Dus vergeet vooral niet, KOM GEWOON!

Hoe herken ik een blessure?
Soms is het lastiger om een blessure te herkennen. Het kan gebeuren dat je het op dat moment gelijk voelt, maar soms merk je het pas na de training, ‘s avonds thuis of de dag erna. Het is altijd belangrijk om de gradatie van de blessure in te schatten. Is het dik, blauw, kan je het nog bewegen? Koelen is altijd belangrijk in de eerste fase van de blessure ivm de ontsteking. Maar vergeet niet dat je altijd beter het zekere voor het onzekere kan nemen en een bezoekje aan de eerste hulp of de dokter is belangrijk als het ernstig is. In deze gevallen kan je zeker spreken van een goede blessure, dat is duidelijk. Maar soms kan HELE heftige spierpijn ook voelen als een blessure. Hoe herken je dan het verschil? Vaak heb je spierpijn in beide benen of armen. Een echte blessure speelt vaak niet op aan beide kanten en zit meestal dan in één knie of elleboog. Spierpijn is vaak na maximaal 5 tot 7 dagen weg. Dus 9 van de 10 keer zou je kunnen zeggen dat mocht iets langer duren dan een week, dan zal er toch wel iets andere aan de hand zijn dan alleen spierpijn.

Wat moet ik doen bij een blessure?
Zoals ik hierboven al aangaf, is het direct na het ongeval of in de eerste 2/3 dagen echt duidelijk heel ernstig? Ga dan gewoon naar de dokter/ziekenhuis. Een specialist, foto’s, echo’s, etc. kunnen helpen om schade te onderzoeken aan het lijf. Mocht het niet zo accuut zijn, maar na een week nog steeds niet minder of weg? Zoek dan wel echt een goed aangeschreven en ervaren specialist op. Wees vooral NIET eigenwijs als het om je lijf gaat. Liever voor niks bij een fysio en te horen krijgen dat het wel mee valt, dan er maanden mee doorlopen en het steeds erger laten worden. Want dat kan gebeuren! Een onschuldige kleine blessure kan zo maar uitlopen tot iets waar je een half jaar mee zoet bent mocht je er geen gehoor aan geven. Vraag desnoods rond bij je coaches of mede CrossFitters of iemand een goede therapeut weet waar je terecht kan.

Wij kunnen adviseren, maar zijn (helaas) geen fysiotherapeuten. Wel moeten wij als coaches uiterst voorzichtig zijn met jullie. Waarom denk je dat wij jullie scalen? Niet om te pesten hoor, of jullie in hokjes te plaatsen ; ) Dit is er om een gepaste training voor jullie te maken, ééntje die hopelijk zo goed mogelijk aansluit bij jullie niveau en hiermee dus gelijk jullie kans op een blessure verkleint. Ook techniek is er niet voor niks! Het uitvoeren van een beweging met slechte techniek maakt de kans op een blessure groter vanwege de verkeerde houding. Vooral bij beginnende CrossFitters is (hoge) intensiteit erg belangrijk om te scalen ivm blessures voorkomen!

Een blessure zit in een klein hoekje, daarom willen wij jullie vragen om ons als coaches te voorzien van informatie die mogelijk kan leiden tot een verhoogde kans op een blessure of het al hebben van lichamelijke klachten. Zo kunnen wij samen met jullie zoeken naar een gepaste oplossing en onze kennis met jullie delen. Of dit nu een andere oefening is tijdens de les, een aangepaste training of een bezoek aan een specifieke therapeut. Wij kunnen jou helpen wanneer wij deze informatie hebben.

Wij willen degene met lichamelijke (of persoonlijke) klachten vragen om dit aan ons te laten weten. Dit is uiteraard persoonlijk en bij ons vertrouwelijk. Dan zijn wij hiervan op de hoogte, nemen wij het in behandeling, eventueel ook met een passende oplossing (adviseren naar therapeuten). Wij nemen jullie klachten namelijk heel serieus!

Doe niet niks! Blijf bewegen en praat met ons hierover : )

Wil je mij persoonlijk spreken over een blessure of andere persoonlijke kwesties? Dan kan dat altijd wanneer je mij ziet, via social media of mail vera@crossfit2102.nl

%d bloggers like this: