Kennen jullie deze belangrijke vaardigheid al, waar kennelijk veel CrossFitters nogal moeite mee blijken te hebben (hallo, hier is er toevallig zelf één), LUISTEREN NAAR JE LICHAAM! Het is ook zeker niet makkelijk met al onze egotjes en krachtige doorzettingsvermogens, maar oh zo belangrijk. Op de één of andere manier is ons hoofd zo slim en onze wil zo sterk om signalen vanuit het lichaam te negeren. Pijnprikkels, tintelingen, geen zin hebben of bijv. je onderbuik gevoel zijn letterlijk allemaal signalen welke aangeven PAS OP!

Blessures zijn erg vervelend. Vaak ook erg pijnlijk. Maar kunnen vooral jouw trainingsvibe, welke je natuurlijk net zo lekker te pakken had, in de war brengen! Super rot, maar helaas zijn ongelukjes niet altijd te voorkomen. Wel kunnen we samen proberen om de kans op blessures zo veel mogelijk te verkleinen.

Wanneer is de kans vergroot om een blessure op te lopen? Denk aan voorbeelden als;
– Te hoge belasting
– Vermoeidheid
– Concentratieverlies
– Ongeschikte beweging
– Verkeerde houding of techniek
– Ziekte
– Etc.

GEEF GEHOOR AAN DE SIGNALEN! Het is niet erg om een dagje met minder gewicht te trainen, even niet te RX-en, even niet uit te sloven zeg maar ; ) Het is zelfs niet erg om even een dagje niet te trainen! Als we meer naar ons lichaam zouden luisteren, echt stil zouden staan bij wat we voelen en wat is nu goed voor mij, dan zouden we minder snel blessures oplopen. Dit is niet makkelijk en deze skill moet je ontwikkelen. Maar probeer het en wees dus ook een beetje liever voor jezelf!

Vergeet niet dat mocht je een blessure hebben wij jou altijd kunnen laten meetrainen door aanpassingen te maken in de training. Staan er bijv. front squats op het programma en je hebt een knieblessure, dan kan je gewoon dezelfde training volgen maar dan bijv. met bench presses. Dus vergeet vooral niet, KOM GEWOON!

Een blessure zit in een klein hoekje, daarom willen wij jullie vragen om ons als coaches te voorzien van informatie die mogelijk kan leiden tot een verhoogde kans op een blessure of het al hebben van lichamelijke klachten. Zo kunnen wij samen met jullie zoeken naar een gepaste oplossing en onze kennis met jullie delen. Of dit nu een andere oefening is tijdens de les, een aangepaste training of een bezoek aan een specifieke therapeut. Wij kunnen jou helpen wanneer wij deze informatie hebben.

Wij willen degene met lichamelijke (of persoonlijke) klachten vragen om dit aan ons te laten weten. Dit is uiteraard persoonlijk en bij ons vertrouwelijk. Dan zijn wij hiervan op de hoogte, nemen wij het in behandeling, eventueel ook met een passende oplossing (adviseren naar therapeuten). Wij nemen jullie klachten namelijk heel serieus!

Doe niet niks! Blijf bewegen en praat met ons hierover : )

Wie je mij persoonlijk spreken over een blessure of andere persoonlijke kwesties? Dan kan dat altijd wanneer je mij ziet, via social media of mail vera@crossfit2102.nl

%d bloggers like this: